پرونده کنکور ۱۴۰۳ هم بسته شد اما باز هم مثل سال‌های گذشته، چند داوطلب تلاش کردند تا با تقلب از مسیر میانبر برای رسیدن به دانشگاه استفاده کنند. از هندزفری نامرئی تا جاسازی دستگاه تقلب در بدن، شیوه‌های تقلبی در کنکور است که در سال‌های اخیر لو رفته‌اند.

کنکور

به گزارش همشهری آنلاین،در اولین روز از نوبت دوم برگزاری کنکور بیش از ۶۰۰ هزار نفر حاضر بودند و مسئولان تأمین امنیت کنکور توانستند ۲ نفر از متخلفان را دستگیر کنند. موضوعی که از سوی عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نیز مورد تأیید قرار گرفت:« این دو نفر نیز تلاش می‌کردند که عکس سوالات را گرفته و برای بیرون از حوزه ارسال کنند که کمتر از چند ثانیه توسط نیروهای امنیتی شناسایی و در حال اقدام دستگیر شدند.»

تقلب کارها در نوبت اول کنکور چه کردند؟

اردیبهشت ماه بود که مرحله اول کنکور در سراسر کشور برگزار شد و در آن زمان هم داوطلبان علاقمند به تقلب بیکار ننشسته بودند، تا جایی که ۱۹ هزار نفر به دلیل عضویت در کانال‌های مدعی تقلب، شناسایی شدند.

پورعباس در این رابطه توضیح داده بود:« دو کانال بزرگ با ۵۰ هزار فالور را دستگیر شده بودند و تعداد زیادی از داوطلبان تجهیزات هندزفری و موبایل واره از این کانال‌ها خریداری کرده بودند. این دستگاه‌ها در قالب تبانی خریداری شده و جاسازی شده است. فرد در ابتدایی که وارد حوزه می‌شود، به محض روشن شدن آن توسط دستگاه‌های ما سیگنال‌ها دریافت می‌شود و صورت جلسه می‌شود.»

تصاویری از دستگاه‌های تقلب در کنکور | این ابزار ضد جاسوسی مسیر تقلب را مسدود کرد

جاسازی ابزار جاسوسی در بدن

بعضی از متقلب‌ها دست به کارهای عجیب و غریبی می‌زنند که حتی مسئولان حفظ امنیت کنکور را شوکه می‌کنند به عنوان مثال سرپرست سازمان سنجش گفته بود که «برخی از افراد به دکتر مراجعه کرده‌اند و ابزارهای جاسوسی برای کنکور را در بدن کار گذاشته‌اند.»

روند استفاده از این ابزار جاسوسی اینگونه است که عده‌ای با برنامه ریزی قبلی به محض توزیع سئوال در جلسه آزمون با استفاده از ابزارهای جاسوسی دست به عکس‌برداری می‌زنند و تلاش می‌کنند تا سئوال‌ها به خارج از جلسه کنکور منتقل شود، در گام بعدی پاسخ سئوال‌ها از طریق دستگاه‌های تقلب خاص به داوطلب‌های متقلب می‌رسد.

در کنکور ۱۴۰۲ نیز ۳ نفر تلاش کردند تا از این حربه استفاده کنند و تصویر سئوالات را به خارج از جلسه ارسال کنند اما آنها به سرعت شناسایی و دستگیر شدند.

تصاویری از دستگاه‌های تقلب در کنکور | این ابزار ضد جاسوسی مسیر تقلب را مسدود کرد

ابزارهای عجیب برای تقلب

ابزارهای مختلفی برای تقلب در سال‌های اخیر کشف شده است، از هندزفری گرفته تا گردنبند مخصوص تقلب.

هندزفری نامرئی داخل گوش جاسازی می‌شود و به وسیله یکسری وسایل شبیه کارت، زنجیره تقلب را کامل می‌کند. شیوه کار به این شکل است که ابزار مشابه کارت بانکی که در آنها سیم کارت جاسازی کرده‌اند، با کمک هندزفری مخفی شرایطی را مهیا می‌کنند تا داوطلب متقلب با بیرون از جلسه کنکور ارتباط برقرار کند.

در کنار این وسایل تقلب، خودکارهایی نیز وجود دارند که سیم کارت در داخل آن تعبیه شده است و با فشار دادن سر خودکار، ارتباط با بیرون برقرار می‌شود، همچنین پاکن‌ها و گردنبندهای خاصی که سیم کارت در آنها جاسازی شده‌اند، به همین شیوه کار می‌کنند.

تقلب‌یاب‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

در سال ۱۴۰۱ به وسیله دستگاه سیگنال‌یاب، تجهیزات تقلب از گوش بیش از ۸۵۰ نفر داوطلب کنکور پیدا شد.

شیوه کار تقلب یاب‌ها به این شکل است که این دستگاه‌ها سیگنال ارسال می‌کنند و با ایجاد یک صدای بلند تجهیزات همراه داوطلب متقلب شناسایی می‌شود.

از سوی دیگر راکت‌های موبایل‌یاب هم می‌توانند با ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف خود، هر شیء که دارای فلز مانند موبایل و هندزفری را شناسایی می‌کنند. زمانی که دستگاه ردیاب در همجواری این تجهیزات الکترونیکی قرار بگیرند، با ویبره یا صدای بوق به مسئولان برقراری امنیت کنکور هشدار می‌دهند.

در یک بازه زمانی نیز از دستگاه جمر به عنوان یک دستگاه مسدودکننده امواج موبایل استفاده و از این طریق تلفن‌های همراه قابلیت ارسال پیام، تماس و برقراری ارتباط اینترنتی‌شان قطع شده بود.

کد خبر 866736
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha